elineleuven.reismee.nl

7 Weken ?!?!

Hi people!

7 Weken in het geweldige Amerika, wat gaat het snel zeg. Time flies when you're having fun! Tijd voor een update want dat is alweer veel te lang geleden. Ik ben bang dat ik een aantal dingen ga vergeten te vertellen en moet dus echt wat meer tijd gaan vrij maken om verhalen te schrijven. Ja je hoort het goed, tijd 'vrijmaken' want oh oh wat heb ik veel te doen hier! Ik ben inmiddels helemaal ingeburgerd en gewend aan het leven hier, wat me ontzettend goed bevalt kan ik zeggen:).

Laten we beginnen met school, William Penn High school hier in New Castle. Ik heb het ontzettend naar mijn zin op deze school en leer steeds meer mensen kennen. Iedereen is wat meer gewend aan alles en nogsteeds zijn er elke dag kinderen die naar me toe komen 'Are you an exchange student? That's so cool!' Terwijl ik soms al een tijdje in de klas met ze zit (dat zie ik als een compliment want als ik ergens begin te praten krijg ik meestal meteen te horen: ''Where are you from? You sounds foreign"). Ik heb het ontzettend naar mijn zin met alle leraren en vrienden in verschillende klassen, en ik heb besloten om binnenkort te gaan beginnen met zwemmen. Zo leer ik toch weer meer mensen kennen en kan ik al dat lekkere eten van hier er een beetje aftrainen haha. Aangezien dit het enigste is wat echt goed gaat met mijn knie en veel meiden vragen of ik in het team kom ga ik waarschijnlijk beginnen in November.

Met Engels/Us History zijn we nu onderwerp salvernij/immigratie aan het behandelen. Alle immigranten kwamen vroeger Amerika binnen via Ellis Island en school zag dit als een goede reden om ons hier een dagje naar toe te sturen! We zijn met ongeveer 90 kinderen een dag naar New York geweest, beginnend bij het Tennement museum. Hier hebben ze laten zien hoe de immigranten leefden toen ze hier net aankwamen door middel van een hele leuke tour in kleine groepjes. Er werden waargebeurde verhalen verteld in de kamers waar de mensen toen leefden. We kregen foto's te zien, en uitleg hoe ze erachter zijn gekomen wat de identiteit van alle mensen is. Gelukkig kon ik alles verstaan want het was onverwachts interessant. Hierna zijn we richting de boot gegaan en hebben we Statue of Liberty gezien. Natuurlijk een New York pretzel gehaald en daarna doorgegaan naar Ellis Island. Hier was een museum over de immigratie van vroeger, maar dat vond ik niet heel erg interessant vooral door alle lange engelse verhalen overal. Savonds weer 3 uurtjes in de bus om terug te gaan naar Delaware na een ontzettend leuke dag! Ik kan het goed vinden met Elena, een exchange student uit Spanje op mijn school. Aangezien onze namen hetzelfde uitgesproken worden en we allebei buitenlands zijn is dit denk ik erg interessant en hebben we weer veel nieuwe mensen ontmoet. :)

Twee weken geleden heb ik ook mijn senior pictures laten maken. Ze zijn dit weekend binnen gekomen en de foto met gap and gown is erg leuk, dus die heb besteld en zullen binnenkort online komen! Er wordt ontzettend veel aandacht besteed aan je toekomst op school. We hebben veel toespraken en college's over de mogelijkheiden die er zijn om te doen na high school. Army, college, universiteit, werken of full time sporten, zolang je maar iets presteerd. Dat je iets doet waar je goed in bent, en goede resultaten neer zet is het allerbelangrijkst hier in Amerika. Je wordt klaargestoomd voor het werk leven op de High School. In princiepe kies je alleen vakken waarin je later wilt gaan werken, zoals health of economics. Sinds deze week komen er elke dag mensen de klas in om iedereen zijn outfit te checken, want de dresscode is 'college and career ready'. Nou moet ik eerlijk zijn, het is ook wel echt nodig hier op school. De meeste meiden lopen rond met blote buiken zodat we allemaal van de prachtige tattoos en navelpiercings kunnen genieten, en aangezien de Amerikanen niet de dunste zijn... Dat ze streng zijn op school, dat is zeker. Geen telefoons, petten, oordopjes of muziek in de gangen en klassen is een duidelijke regel, waar iedereen op gewezen wordt door alle leraren die aan het begin van de lessen zijn kinderen verwelkomt bij de deur. Het valt me op dat de kinderen echt ontzettend veel respect hebben voor de leraren en heel goed luisteren, ik denk dat dat wel anders is dan mijn school in Nederland. Verder gaat het met mijn grades heel erg goed. Ik heb drie A's en drie B's dus daar zijn geen problemen mee. Ik heb redelijk wat huiswerk elke dag maar het gaat echt ontzettend goed met mijn Engels en ik merk terwijl ik dit schrijf dat ik nu al moeite heb met de Nederlandse grammatica. Veel kinderen vragen me om hun Nederlands te leren maar wanneer ze de 'g' en de 'r' horen beginnen ze al te lachen omdat hun dat echt niet kunnen uitspreken. De klanken van de woorden en letters zijn hier totaal anders en Frans, Duits en Nederlands is erg moelijk voor ze. Nogsteeds krijg ik ook elke dag de vraag 'Holland, where is that?' or 'Holland, is that next to Europe?'. Het niveau van de algemene kennis is hier vrij laag, aangezien Amerika het belangrijkste is en alles daaraan gekoppeld wordt, maar gelukkig vinden ze het allemaal heel erg interessant als ik dingen vertel en laat zien over mijn eigen country.

Twee weken geleden ben ik met een aantal exchange students uit Delaware naar de outlets geweest. De Amerikaanse organisatie Ayusa heeft een local coordinator voor elke staat en voor mij is dat Patti. Ze woont in Middletown (20 minuutjes rijden) en heeft een Chileense exchange student in huis. Er zijn 7 andere exchange students via Ayusa in Delaware en Patti regelt allemaal trips voor ons. Zo konden we twee weken geleden op zaterdag mee naar Rohoboth beach. Dit is een beach in Delaware, wat naast een groot gebied met outlets ligt. Het weer was niet geweldig en aangezien we met 6 meiden waren hebben we de hele dag geshopt in de outlets. Patti en haar zoon hebben ons gereden en met de groep students hebben we het heel gezellig gehadde de hele dag. Ik heb heel veel geshopt, maar dat kan ook niet anders met de prijzen hier! Mam, stuur die lege koffer maar vast op ;) We hebben nogsteeds veel contact met alle studenten en over twee weken gaan we voor 4 dagen naar Williamsburg/Busch gardens. We hebben een halloween/kerst party met zijn en morgen gaan we met zn allen dineren bij Patti thuis. Ze houdt alles goed in de gaten, maar gelukkig is dat voor mij niet nodig met het beste gastgezin in Amerika dat ik maar kon wensen!

Drie weken zijn we naar een grote appel/pompoen boerderij geweest want Halloween komt eraan, en dat wordt uitgebreid gevierd hier in Amerika. De supermarkten zijn bezaaid met snoep, chocola en koek. Aangezien we erg veel appels hadden heb ik een appeltaart gemaakt die zo goed gelukt was dat hij erg snel verdwenen was. Zoals jullie weten is lekker eten hier belangrijk dus alles is snel op haha.

Mijn school had vorige week een uit-game tegen een school in Middletown, en dit is de school waar twee exchange students op zitten dus ben ik hierheen gegaan met hun. Ik zat aan de verkeerde kant maar gelukkig heeft mijn school gewonnen met 55-0. Ik snap echt helemaal niets van het american football, maar het was leuk om mee te maken en te zien waar de marching-band en het cheerleading team elke dag voor trainen op school. Als er een game is na een school dag moeten alle leden van de team/band naar school in hun cheerleader pakje of voor de marchingband in pak en jurk/hakken. De school is erg gericht op sport en dat is leuk om te zien, als er een volleybal of hockygame is geldt hetzelfde.

Afgelopen week was peprally week op school want dit weekend was homecoming weekend. Elke dag moest je verkleed naar school maar bijna niemand deed hieraan mee. Maandag was hawaiian dag, dinsdag was sports day, woensdag was costume day (ik heb giraffen, bananen, sumo worstelaars en kikkers gezien haha) en donderdag was het colour day, iedereen in de kleur van zijn 'grade' en mijn kleur was zwart. Aan het einde van de dag hadden we een pep rally in de gymzaal om iedereen op te 'peppen' voor de homecoming game van zaterdag die we gewonnen hebben met 45-15. Het was leuk om alle na-school clubs te zien performen zoals the army, dance troups en drum band. Op vrijdag waren we vrij en dat kwam heel goed uit want ik ben een weekend naar Michigan geweest. Ik was dus niet bij de homecoming game en dance dit weekend maar gelukkig heb ik nog Prom aan het eind van het jaar. Samen met tante Greet, Margot, Jamie, Danny en Cooper hebben we 12 uur gereden naar Michigan om een Hollandse winkel te bezoeken. Vrijdag ochtend om 5.30 zijn we begonnen en om 5 uur waren we in het eerste hotel. Lekker onderweg Amerikaans gegeten en zaterdagochtend aangekomen van Van der Veen, de grootste Hollandse winkel in de buurt. We hebben van alles ingeslagen zoals KAAS, kroepoek, speculaas, roggenbrood, suikerbrood, haring, hagelslag en nog veeel meer. Nadat we de auto volgeladen hadden zijn we weer opweg terug gegaan en de reis was echt ontzettend leuk! Hier in huis word het Nederlandse eten erg gewaardeerd en zo hebben we ook al zelfgemaakte kroketten en loempia's gegeten. Voor mij niet zo bijzonder natuurlijk maar toen dat bekend werd kwam de hele familie op bezoek om mee te eten. Ook worden er het hele jaar door oliebollen gebakken en eten we regelmatig appelflappen. Ik moet zeggen dat ik het Nederlandse eten niet echt mis. Een lekkere bruine boterham met verse kaas misschien, of een bakje warme kibbeling.. Maar we hebben hier genoeg lekkers wat dat kan compenseren.

Ik denk dat ik echt ontzettend veel dingen vergeten ben te vertellen, en zou graag wat meer over het Amerikaanse leven hier willen schrijven, maar dan wordt deze blog wel heel erg lang! Volgende keer als ik misschien wat minder gebeurtenissen te vertellen heb kan ik daar wat meer over schrijven. Ik vind het echt ontzettend leuk om berichtjes en reacties van jullie te krijgen en te lezen dus doe dat vooral! Ik weet dat ik met veel mensen nog moet skypen maar ik heb het zo druk, ik zal zo snel mogelijk van me laten horen (ik denk dat ik een schema moet op stellen haha!) Ik hoop dat alles in Nederland goed gaat en spreek jullie snel!

Wat ik nog vergeten ben, mijn telefoon heeft the cultuurshock niet overleefd en die heb ik ingeruild voor een nieuwe. Helaas werkt icloud niet altijd optimaal.... en ben ik veel foto's kwijt. Ik zal kijken of ik nog wat heb om te posten en zal vanaf nu alles goed bijhouden en opslaan, zodat jullie ook via foto's kunnen zien wat ik allemaal mee maak. :)

xxxx-jes vanuit USA

Reacties

Reacties

nanda en bruce

Wat leuke verhalen weer en wat gaat het toch snel he alweer zeven weken in America. Meid veel plezier met al je nieuwe avondturen en we lezen het weer. Dikke kus en knuffel van de meiden en van ons

mama

Hoi lieve schat.
Wat een verhaal. Lang maar dat heb je niet in de gaten want het is ontzettend leuk om te lezen. Je geniet dat is te lezen en wat leuk dat je gaat zwemmen. Ben benieuwd. Je begint de Amerikaanse cultuur ook goed te leren kennen.Zou leuk zijn om inderdaad wat foto's erbij te zien.
Lieverd tot de volgende blog maar weer. Have fun.

Dani,Isa,Sander&Kelly

Dushi! Wat leuk weer allemaal! Leuk om te horen en we snappen dat je het druk hebt hoor skypen komt nog wel ;) leuk ook de verhalen van school zo zie je maar wat een verschil met hier kan NL nog wat van leren! Nou have fun en geniet van elke dag maar dat zal vast lukken! Dikke knuffels van ons 4tjes en ook voor daar! Xxxxx

Eva

Heey Eline,
Wauw het klinkt allemaal echt super leuk!! Heel veel plezier daar en blijf vooral schrijven zodat wij hier ook een beetje mee kunnen genieten :p.
Xxx

Roland

Dushi !!!!!!!
Het gaat goed met je, je geniet en bent zo te lezen heel nieuwsgierig en openhartig naar alles wat Amerika je te bidden hebt.
Wat leuk te horen/lezen dat het op school goed gaat, A en B zijn natuurlijk hele goede cijfers en reken er maar op dat dit opvalt, zowel bij de leraren als je klasgenoten.
En zoals je al schrijft, sporten is een heel belangrijke item in de states. Laat staan als je mee gaat doen met uitvoeringen en nog eens opvalt door je kwaliteit.

En natuurlijk weer op pad geweest met the family, lijkt mij zeker een aparte ervaring, om 12 uur te rijden voor wat boodschappen bij een Hollandse winkel.
Wat Ingrid en mij en natuurlijk ook onze familie leuk vinden om te horen, is dat jij het ontzettend leuk en naar je zin heb bij de Hoffjes.
Wij kennen ze natuurlijk al langer, maar het moet ook klikken tussen jou en hun. En natuurlijk ook met hun verdere familie. Daarom zijn wij ook zo blij, dat wij jou hebben aangeraden met hun in contact te gaan.
Je ziet wat er van komt, TOPPIE !!!!!

Blijf bezig met ervaringen uit te wisselen en blijft ze ook vertellen waar Holland ligt en wat wij kunnen. Ook zij zijn natuurlijk nieuwsgierig naar onze gewoontes. En vergeet vooral niet te vertellen dat wij, hun het soccer hebben geleerd.

Lieve Eline enjoy your stay over there and don't forget to tell us everything what you participate. And maybe next time some more pictures because we are wondering how you know looks like.

Dikke kus Ingrid & Roland

Sterre

7 weken wat gaat de tijd snel! Ik ben echt heel blij voor je dat je het zo naar je zin hebt.
Ik vind het lezen van je verhalen erg leuk en krijg zo een beter beeld hoe je het daar hebt.
Lieve Eline snel skypen he!
Xx Sterre

Chap en Gilda

Jeetje Eline wat een verhalen.
Leuk om dit allemaal te lezen. Je schrijft ook erg makkelijk, voor je het weet is het voorbij.
Wij zijn zo blij voor je dat het allemaal goed gaat zowel op school als bij de Hoffjes. Het zijn ook zulke lieverds.

Op het moment lijkt het hier een beetje op Herfst. Het is kouder aan het worden, blaadjes vallen van de bomen, regen en storm. Niks aan dus.

Nou lieverd, ik hoop weer gauw wat van je te lezen en foto's te zien. Dikke kus voor alle Hoffjes en uiteraard een voor jou. xxx

veerle, dirk en susan

Lieve Eline,
Wat leuk om dit verhaal te lezen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Houd ons maar op de hoogte met je verhalen en belevenissen,dan genieten wij met je mee!
Een dikke kus van ons!

remko

Hi eline,

wat een leuk verhaal en wat fijn te horen dat je het zo naar je zin hebt daar in de states. met het skypen komt het allemaal wel goed hoor! hier alles ok. morgen op vakantie naar lanzerote, op naar de zon :-)

groetjes van ons
remko, marcia, kim en nikki

jacintha

Lieve eline

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met je.
Leuk om alles te lezen.
Geniet van deze mooie ervaring, dit zal je de rest van je leven
meenemen.

Geniet meis.

xxx jacintha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active